Studii de istorie a Ucrainei (XI)

Volodymyr cel Mare (980-1015) 

Asemănatu-te-ai neguţătorului care caută piatra cea scumpă, mărite puternice Vladimir, şezând pe scaun înalt în maica cetăţilor, de Dumnezeu păzitul Kiev, ispitind şi trimiţând către Ţarigrad, ca să ştie pentru dreptmăritoarea credinţă, şi ai aflat pe Hristos, piatra cea fără de preţ, care te-a ales ca pe al doilea Pavel, şi ai scuturat în sfânta scăldătoare orbirea cea sufletească, împreună şi cea trupească. Pentru aceea serbăm adormirea ta, poporul tău fiind. Roagă-te să se mântuiască începătoriile Rusiei a stăpânirii tale, iubitorul de Hristos împărat şi mulţimea celor ce se stăpânesc.”                                                                                                                     Tropar (Glas 4)

Asemănatu-te-ai marelui Apostol Pavel întru cărunteţe, întru tot mărite Vladimire, că toată osârdia cea pentru idoli ca pe o jucărie copilărească lăsând, ca un bărbat desăvârşit te-ai împodobit cu porfira dumnezeiescului botez; şi acum stând cu veselie înaintea Stăpânului Hristos, roagă-te să se mântuiască începătorii stăpânirii Rusiei şi mulţimea celor stăpâniţi.” 

        Condac (Glas 8)

             Domnia lui Iaropolk (973-977)

ImageDupă cum am văzut în capitolul anterior, cneazul Sviatoslav a împărţit marea domnie a Rusiei Kievene la cei trei fii ai săi, a dat celui mai mare fiu, Iaropolk, Kievul; celui mijlociu, Oleg, ţinutul Drevlianylor; iar celui mai mic, Vladimir, Novgorodul. După moartea lui Sviatoslav, Iaropolk, luând scaunul Kievului, s-a sculat cu război asupra fratelui său, Oleh, voievodul drevlianylor, şi l-a ucis şi a început să domnească peste drevliany. Litopiseţul Nestor descrie cum a pornit această ceartă între cei trei fii a lui Sveatoslav: „Fiul lui Svenald, numit Liut, era la vânătoare; el plecase anume din Kiev şi urmărea fiarele prin pădure. Kneazul Oleh îl văzu şi întreabă: «Cine este ăsta?» Ii se răspunse că este fiul lui Svenald; se repezi călare spre el şi-l ucise, căci şi el era la vânătoare. Din această cauză se iscă o ură cumplită între Iaropolk şi Oleh, iar Svenald spunea mereu lui Iaropolk: Porneşte împotriva fratelui tău şi cuprinde-i ţara, – căci el vrea să se răzbune pentru fiul său”.

Iaropolk a pornit cu oastea împotriva fratelui său Oleh şi l-a birui. Oleh s-a refugiat în cetatea Ovruci. Dar pe podul care ducea peste şanţ spre poarta cetăţii, oştenii înghesuindu-se şi împingându-se unii pe alţii, l-au împins pe Oleh în şanţ, unde muri strivit de caii şi oamenii care au căzut peste el. După ce a ocupat cetatea, Iaropolk a trimis să-l caute pe fratele său Oleh, dar acesta era de negăsit. Atunci s-a găsit un martor care a văzut cum a căzut de pe pod cneazul Oleh. Când a fost scos din şanţ trupul lui Oleh şi aşezat pe un covor, Iaropolk a plâns la căpătâiul acestuia şi i-a spus lui Svenald: „Uite, aceasta ai vrut!”. După ce şi-a îngropat fratele, Iaropolk a domnit şi peste ţara drevlianylor.

Auzind acestea Volodymyr, voievodul Novgorodului s-a temut de Iaropolk, fratele său cel mai mare, ca nu cumva să facă şi cu el la fel, a fugit peste mare la germani. Iaropolk, aflând de fuga fratelui său a pus stăpânire şi peste Novgorod.

După doi ani, în anul 980 cneazul Volodymyr s-a întors cu oaste mare, formată din varegi, la Novgorod şi a alungat  pe oamenii lui Iaropolk la Kiev, spunându-le: „Duceţi-vă la fratele meu şi spuneţi-i: «Volodymyr porneşte împotriva ta, pregăteşte-te de luptă».

După ce s-a stabilit la Novgorod, Volodymyr a trimis peţitori la principele vareg Rohvolod, la Poloţk căci îi plăcea de fiica acestuia Rohneda. Principele a întrebat-o pe fiica sa dacă vrea să-l ia de bărbat pe Volodymyr, dar aceasta a răspuns că nu se va mărita cu fiul unei sclave (mama lui Volodymyr, Maluşa, a fost intendenta bunicii sale Olha), dar cu Iaropolk a fost de acord să se mărite. Când a auzit ce a spus Rohneda, Volodymyr s-a supărat foarte rău şi a pornit cu oaste spre Poloţk şi l-a ucis pe Rohvolod împreună cu cei doi fii ai săi, iar pe Rohneda a luat-o de soţie.

După toate acestea, Volodymyr pleacă cu o armată foarte numeroasă spre Kiev. Iaropolk văzând că nu are şanse să lupte împotriva fratelui său, s-a închis împreună cu oastea sa şi cu voeivodul Blud în cetate. Volodymyr a trimis vorbă lui Blud: „Fii prietenul meu; dacă eu omor pe fratele meu, vreau să te am ca pe un părinte şi vei primi din partea mea o mare cinste. Nu eu am început să-mi omor fraţii, ci el şi numai de teamă am pornit în contra lui”. Blud a fost de acord cu propunerea cneazului şi i-a răspuns: „Voiu fi din toată inima prietenul tău”.

Astfel Blud l-a trădat pe Iaropolk, deşi a primit de la acesta destulă cinste, ba chiar s-a gândit să-l ucidă, dar i-a fost teamă de locuitorii cetăţii şi atunci i-a spus: „Locuitorii din Kiev stau în legătură cu fratele tău Volodymyr şi-i spun: «Atacă cetatea şi-ţi vom da în mână pe Iaropolk. Fugi din cetate!»”. Iaropolk a avut încredere în Blud şi l-a ascultat, – a părăsit Kievul şi a mers în cetatea Rodnia care se afla la gura râului Ros.

După ce Volodymyr a ocupat Kievul şi a asediat cetatea Rodnia unde era o mare foamete, de acolo şi proverbul ucrainean: „Sărăcie ca în Rodnia”, Blud  îl îndeamnă pe Iaropolk să încheie pace cu fratele său. Când Iaropolk a fost de acord, Blud a trimis vorbă lui Volodymyr: „Dorinţa ta s’a împlinit; voiu aduce pe Iaropolk la tine; pregăteşte totul să-l omori”.

Un alt voievod, Variajko l-a sfătuit să nu meargă, căci au să-l omoare, ci mai bine să fugă la pecinegi şi să se întoarcă cu oaste. Iaropolk nu l-a ascultat şi s-a dus la fratele său, dar când a intrat pe uşă, doi varegi l-au lovit cu săbiile şi l-au omorât. Variajko a fugit la pecenegi şi în mai multe rânduri l-a atacat pe Volodymyr, dar până la urmă Volodymyr a reuşit să-l atragă de partea sa.

Domnia lui Volodymyr

Image

Volodymyr a luat-o pe cumnata sa, pe soţia fratelui său Iaropolk, pe care a adus-o acestuia tatăl lor Sviatoslav din Grecia şi aceasta i-a născut un fiu, pe Sviatopolk. Volodymyr nu l-a iubit pe acesta.

Cronicarul spune: „Vladimir era învins de dragostea după femei şi soţiile sale au fost: Rogneda, pe care o aşeză la Lybed, unde este acum satul Predslavino şi cu care a avut patru fii: Izislav, Mstislav, Iaroslav, Vsevlad şi două fete; cu grecoica pe Sviatopolk, cu o cehă pe Vyaceslav, cu o alta pe Sviatoslav şi Mstislav; şi cu o bulgăroiacă pe Boris şi Gleb. Concubine a avut el 300 în Vyshegorod, 300 în Belgorod şi 20 în Berestov, în satul care se cheamă acum Berestovojie. Nesăturându-se cu viaţa desfrânată, a luat şi femeile altor bărbaţi şi-a batjocorit şi fete mari. Căci era stricat ca Solomon”.

Pe cneazul Volodymyr, Biserica la numit: „sfânt” şi „cel asemenea apostolilor” însă la începutul domniei sale el a fost un păgân devotat, el a pus în Kiev idoli în locuri înalte şi a îndemnat poporul să se închine lor şi să le aducă jertfe. Pe cei ce nu voiau să se închine idolilor, poruncea să fie ucişi.

Volodymyr a ridicat mai mulţi idoli pe colina din afara palatului Tarem, unde mai târziu v-a fi ridicată biserica Sfântului Vasile. Pe Perun, cu cap de argint şi mustăţi de aur (Perun era zeul suprem, după trecerea rușilor la ortodoxie, identitatea lui Perun s-a dizolvat sincretic în profetul Ilie, al cărui car de foc gonea prin cer, declanșând fulgerele asociate cu vechiul zeu); pe Hors sau Chors (zeul soarelui, personificarea soarelui); pe Dajbog (tot o divinitate solară „Zeul darnic”); pe Stribog (zeul vânturilor, a vijeliei şi a furtunii); pe Semargl sau Simargl (rămâne un zeu enigmatic, după părerea unor cercetători erau doi zei, Sim şi Rig, cu atribute şi funcţii legate de gospodărie şi fertilitate” şi Mokoş sau Makoş (singura divinitate feminină din panteonul slav, zeiţa maternităţii, a fertilităţii). Cronicarul spune, că le-a adus jertfe, numindu-i zei „… şi-şi aduseră aici pe fiii şi ficele lor şi-i jertfiră diavolului şi pângăriră pământul prin jertfele lor. Şi pământul rusesc şi această colină era pângărită de sânge”.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: