Studii de istorie a Ucrainei (IX)

Cneaghina Olha (945-964)

Image

Originile cneaghinei Olha nu sunt foarte clare. Se crede că s-a născut în preajma anului 890, pentru ca în 903 să devină soţia cneazului Ihor al Kievului. O serie de denumiri din zona geografică ce pare a fi locul unde Olha s-a născut dăinuie până astăzi: Poarta Olhăi, pe una dintre ramificaţiile râului Velika, Dealul Olhăi şi Crucea Olhăi, lângă lacul Pskov, şi Piatra Olhăi – în  satul Vybuta. Podul Olhăi este păstrat de tradiţie drept locul în care Ihor a întâlnit-o pe Olha. În anul 945, cneazul Igor a fost asasinat de către drevlieni, Olha devenind regentă, întrucât fiul lor, Sviatoslav, moştenitorul tronului, era mic. Timp de 15 ani, până în 960, cneghina Olha a condus, Rusia Kieveană. Prin înţelepciune, a reuşit să-şi apropie supuşii, reunind triburile izolate într-un stat puternic. Istoria îi păstrează portretul unei organizatoare a vieţii civile şi a culturii Rusiei Kievene.

Cronicarul Nestor povesteşte că după ce drevliany l-au omorât pe Ihor, s-au gândit să-şi însoare căpetenia, pe Mal, cu cneaghina Olha. 20 de peţitori, pe o corabie au ajuns la Kiev, iar Olha a poruncit să fie îngropaţi de vii cu tot cu corabie.

Image

„Olga a fost anunţată că au sosit Drevlianii. Şi Olga îi chemă la ea şi le spuse «Au sosit oaspeţi buni». Şi Drevlianii răspunseră: «Am sosit, principesă». Şi Olga le zise: «Spuneţi-mi de ce aţi venit?». Atunci răspunseră Drevlianii «Ne-a trimis ţara Drevlianilor, grăindu-ne astfel: «Am ucis pe bărbatul tău, fiindcă bărbatul tău era prădalnic şi răpitor ca un lup; principii noştri însă sunt buni şi ţara Drevlianilor este înfloritoare; ia în căsătorie pe principele nostru Mal».Căci principele Drevlianilor se chema Mal. Olha le răspunse: «Cuvântarea voastră îmi place; pe bărbatul meu n’am să-l mai pot reînvia; pe voi însă vreau să vă cinstesc mâine înaintea oamenilor mei. Totuşi acum duceţi-vă la corabia voastră şi aşezaţi-vă cu încredere în ea. Dimineaţă voiu trimite după voi; atunci să spuneţi: «noi nu mergem călare, dar nu mergem nici pe jos: Duceţi-ne în corabie şi vă vor lua în corabie». Şi i-a lăsat în corabia lor. Atunci Olga porunci să se sape pe terem (curte locuinţă n.t) în afară de fortăreaţă o groapă mare şi adâncă. Şi a doua zi dimineaţa trimise Olga, şezând în Terem, după oaspeţi. Şi veniră la ei şi ziseră: «Olga vă cheamă la o mare cinste». Iar ei răspunseră: «Noi nu venim nici călare, nici în căruţe şi nici pe jos; duceţi-ne în corabie». Kievenii replicară: «Va rebui să o facem: principele nostru a fost omorît şi principesa noastră vrea să ia de bărbat pe principele nostru». Şi i-au dus în corabie. Iar aceia stăteau în hainele lor cu cute largi, împodobiţi cu agrafe mari şi plini de îngâmfare. Şi au fost duşi la curtea Olgăi. Şi când au ajuns acolo, i-au aruncat în groapă cu corabie cu tot. Şi Olga se aplecă spre ei şi zise: Vă prieşte această onoare? Iar ei răspunseră: Pentru noi este mai grea decât moartea lui Igor». Şi s’a dat ordin să fie acoperiţi cu pământ de vii”.

După aceea Olha trimise vorbă lui Malec că dacă vrea să o aibă de soţie să mai trimită şi pe cei mai de seamă oameni după ea, ca să vină la ei cu mare cinste, altfel kievenii nu o vor lăsa. Malec a trimis pe oamenii săi cei mai de seamă, iar când aceştia au sosit la ea, Olha i-a spus să facă mai întâi o baie după care îi va primi. Când drevleanii au intrat să se înbăieze, Olha a dat poruncă să fie incendiată baia, astfel peţitorii au ars de vii.

Dar răzbunarea cneaghinei nu se opreşte aici, ea trimite din nou vorbă lui Malec că vrea să meargă în oraşul în care a fost omorât bărbatul său să-i facă un ospăţ mortual şi să plângă deasupra mormântului şi l-a rugat să-i pregătească mult mied ( băutură făcută din apă și miere fermentată, hidromel). După ce plânse la mormântul cneazului Ihor şi porunci să fie ridicată o mare movilă îi invită pe toţi la ospăţul mortual. Drevleanii au întrebat-o unde sunt oamenii pe care i-au trimis la ea, dar Olha răspunse că vin împreună cu oamenii ei, deoarece ea venise cu foarte puţini oameni. După ce drevleanii s-au îmbătat Olha a făcut semn oamenilor săi şi aceştia i-au omorât pe toţi. Astfel au pierit 5000 de oameni.

Dar nici aici nu se opreşte răzbunarea Olhai. Ea împreună cu fiul ei Sviatoslav, care era doar un copil, strânge oaste mare şi porneşte împotriva drevlianilor împreună cu căpeteniile de oşti Svenald şi Asmuld şi îi bate. Învinşi drevleanii fug şi se ascund în cetăţile lor, atunci Olha înconjoară cetatea Korosten şi cere tribut câte trei porumbei şi câte trei vrăbii de la fiecare casă. Drevleanii au primit bucuroşi, însă Olha după ce strânse tributul a poruncit oştenilor să lege de piciorul fiecărei păsări o cârpă aprinsă înmuiată în pucioasă şi să le dea drumul. Păsările s-au întors la cuiburile lor şi au aprins întreaga cetate. Cei care au fugit din cetate, unii au fost ucişi, alţii luaţi robi, iar unora le-a dăruit viaţa obligându-i să-i plătească mare tribut.

Alexandru Briciu scrie în articolul intitulat „Sfânta Împărăteasă Olga a Rusiei, cea întocmai cu Apostolii” (Lumina 11 iulie 2009):

„Începând din vara anului 954, Olga a întreprins o serie de vizite în capitala Imperiului Bizantin. Constantinopolul pare a fi locul în care împărăteasa Olga avea să fie prinsă în mreaja lui Hristos, participând la serviciile religioase din impunătoarea Catedrală „Sfânta Sofia“ sau din Biserica Maicii Domnului din Vlaherne. În palatul imperial a fost primită de însuşi împăratul bizantin Constantin al VII-lea Porfirogenetul. Ceremonia oficială de primire şi evenimentele ce au urmat au fost consemnate de bazileu în tratatul „Despre ceremonii“. „Cronica lui Nestor“, documentul ce oferă cele mai multe informaţii despre viaţa împărătesei Olga, notează că împăratul bizantin a rămas fascinat de frumuseţea şi înţelepciunea ei, considerând-o vrednică a conduce alături de el imperiul. Împărăteasa şi-a exprimat dorinţa de a primi botezul creştin, însă numai din mâna bazileului. Într-o ceremonie săvârşită de patriarhul ecumenic Teofilact (933-956) în anul 954 sau 955, Olga a primit Sfânta Taină a Botezului, având drept naş pe Constantin al VII-lea Porfirogenetul şi primind numele Elena, de la Elena Lecapena, împărăteasa consoartă. În cuvântul rostit, patriarhul a numit-o binecuvântată între femeile Rusiei, căci a renunţat la întuneric şi a iubit Lumina, iar poporul rus o va binecuvânta până la cei mai îndepărtaţi descendenţi. Iar ea s-a plecat, umilă, şi a primit toate învăţăturile, imagine zugrăvită într-una dintre icoanele Catedralei „Sfânta Sofia“ din Kiev. Când împăratul a insistat ca Olga să-i devină soţie, aceasta i-a argumentat că legea creştinească nu permite această împreunare, întrucât el îi devenise naş de botez. „Cronica lui Nestor“ consemnează că împăratul i-a replicat că l-a întrecut în înţelepciune, numind-o de atunci fiică şi oferindu-i la plecare daruri, aur, argint şi mătăsuri. Din scrierea „Despre ceremonii“ a împăratului Constantin al VII-lea reiese că Olga a dăruit vistieriei Catedralei „Sfânta Sofia“ un taler de aur placat cu nestemate. În secolul al XIII-lea, viitorul arhiepiscop Antonie de Novgorod, pe atunci diplomat rus, descria acest obiect: talerul dăruit de Olga a Rusiei la venirea în Ţarigrad deasupra are pietre preţioase cu care este scris numele Hristos.”

Image

La 11 iulie 969, cneaghina Olha a trecut la cele veşnice, lăsând cu limbă de moarte indicaţii să nu fie înmormântată după ritualuri păgâne, iar preotul Grigorie, care a însoţit-o în vizita la Constantinopol din anul 957, i-a împlinit dorinţa întocmai. Astfel a trăit, a murit şi a fost îngropată în legea creştinească.

În fiecare an la 11 iulie, biserica pomeneşte pe Sfânta Olga, care a pus bazele încreştinării poporului Rusiei Kievene. Împreună cu nepotul său, Cuviosul Vladimir, Luminătorul Rusiei Kievene, prăznuit la 15 iulie, marchează trecerea de la Rusia păgână la cea creştină.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: