Pătărăniile unchiului Fedea (17)

BINOCLUL III

 

La primar

           

Ieşind din parohie, unchiul Fedea îşi aranjă binoclul pe piept, făcu semnul crucii, îşi scuipă în sân şi privind înapoi peste umăr şopti: «Apăi, no că de amu înainte, dragă părinte, o să-mi dai  dum’ata mie canoane când m-oi ţuca-n cur!»

            Dar aducându-şi aminte că mai trebuie să treacă pe la «potlogarul» de primar şi pe la «coţcarul» de pădurar i se mai potoli bucuria.

–        Apăi no, ştiu eu ce vrea bitanga de birău! Iar vre să-mi bage grumazu-n jug

pentru câteva zile de preştaţie, ’tui dumnicatu mamii mâ-ne-sa de lepădătură!

Primarul îl primi de îndată, ceea ce îl miră foarte mult  pe unchiul Fedea, că în alte dăţi aştepta câte două-trei ore până era chemat înăuntru.

–        Hai, hai intră unchiule Fedea, ia loc! – îl luă în primire primarul.

–        Mulţam hireş, da păi no, Doamne iartă-mă ’oi sta-n picioare, – răspunse unchiul pregătindu-

se sufleteşte să nu primească mai mult de trei zile de preştaţie. «Ce mama mâ-ne-sa, eu n-am nici cai nici boi de ce să-mi bage pe grumaz şapte zile ca anul trecut? De ce?…»

–        Eu unchiule Fedea…

«No, amu-i atunci!» – gândi  unchiul Fedea.

–        Eu te-am chemat să…

–        Şi bine ai făcut domnucule birău! Bine ai făcut, că eu tomna m-am gândit: «Oare când m-o  chema birăul la el?» şi  am vrut să zin singur, dar tomna m-ai

chemat. Da să şti că n-o fo drept anul trecut când mi-ai dat şapte zile de preştaţie şi babei mele patru, că noi Doamne iartă-mă nu avem nici cai nici boi…

–        Aşa e unchiule Fedea, dar trebuia să terminăm drumul spre Prilazuri.

–        Apăi no, cu cei ca mine ţi-ai găsit să termini drumul spre Prilazuri, cu cei  care n-avem labă

de trăgătoare pe lângă casă?… Iar cu cei care au cai şi-s tineri, ca Micloş spre un exemplu, sau muierea sa care-i şi mai tânără, de ce nu ai probăluit să termini!?…  

–        Lasă unchiule Fedea nu mai bate şaua să priceapă iapa, hai mai bine ne-om

înţelege că doară oameni sântem…

–         Apăi eu zic să nu ne înţelegem?… Să ne înţelegem că doară n-am zinit de

florile mărului la dum’ata.

–        Da sigur nu ai spus la nime’ nimic? – întrebă îngrijorat primarul.

–        Bistoş! – răspunse hotărât unchiul Fedea, deşi nu ştia foarte bine la ce se

referă primarul.

–        Atuncea-i bine, că de află Micloş bagă cuţâtu-n mine, mi-ar tăia înghiţitoarea!

–        Hăpt aşe grăii şi popa, – zâmbi unchiul Fedea. 

–        Păi popa de unde ştie, că amu ai zis că nu ştie nimeni?…

–        Apăi aşe şi e, nu ştie nimeni!

–        Da popa?

–        Ce-i cu popa?

–        Păi tocmai ai spus, că popa a zis că de-ar afla Micloş mi-ar tăia înghiţitoarea.

–        Nu era vorba de înghiţitorea dum’ata.

–        Da de a cui?

–        Apăi de a cui, parcă ai si cocon… De a lui!

–        Păi şi el?…

–        Şi el!

–        ’tui anafura mamii lui de popândoc, bine ar face Micloş de i-ar lua

înghiţitoarea!

–        Mi-o dat şapte sute de lei şi mi-o zis să nu suflu o vorovă la nime’ şi la mine

vorova-i vorovă, mai  repede o grăi piatra decât mine, că eu ştiu să tac.

–        Da văd cum ştii să taci, tocmai ai grăit înaintea pietrii.

–        Apăi bată-te norocu domnucule birău că dum’ata şi cu popa v-aţi băgat în

acelaşi căcat şi eu ţi-am zis numa’ aşe ca să nu ne târguim… ca să ştii cum mere târgu – zâmbi şiret unchiul Fedea.

–        Aşa şi acuma eu trebuie să-ţi dau şapte sute?…

–        Apăi no, de nu-i vrerea duma’ata!… Da…

–        Ei lasă, lasă unchiule Fedea, îţi dau cum să nu-ţi dau, – zâmbi primarul

ducând mâna la buzunar.

Ieşind din primărie unchiul Fedea, îşi aranjă binoclul pe piept, făcu semnul crucii, îşi scuipă în sân şi privind înapoi peste umăr şopti: «Apăi, no că de amu înainte, domnucule birău, o să-mi dai  dum’ata mie preştaţie când mi-o da popa canoane!»

Lasă un răspuns

